Ari Wigelius

Blogi

Tammelassa katseet tulevaisuuteen

 

Tällä hetkellä Tammelan tiivistämisestä vallitsee eipäs-juupas –keskustelu. Toki tämäkin voi olla tarpeen käydä, mutta mitään tuloksia sillä ei saada aikaan. Minusta keskustelun pitäisi mennä eteenpäin, aikaisemmalla blogillani valoitin muita mahdollisuuksia tiivistämisrakentamisen sijaan. Enemmän pieniä puistoja ja harrastusmahdollisuuksia asukkaille. Keskusteltuani facebook-ryhmässä ”Lisää kaupunkia Tampereelle” huomasin kuinka innokkaita kannattajia asialla on, tosin harva heistä asuu Tammelassa, mutta silti halu kehittää kaupunkia on kova. On tosiasia, että Tampere tarvitsee enemmän asuntoja keskustaan, eikä arvokkailla paikoilla pidä olla parkkipaikkoja rivissä. Mutta tällä hetkellä minusta mennään liian nopeasti eteenpäin rahan ehdoilla, ensin meidän pitäisi miettiä vaihtoehtoja tähän päivään ja mitä haasteita on tulevaisuudessa. Siinä kohtaa, kun Tammelasta on muuttunut yksi iso harmaa kerrostalo ja kaikki korjausrakennusrahastukset on rakennusyhtiöiden osalta tehty, he ehdottavat talojen purkamista.

 

Uusi Tammela vuonna 2050?

Katseltuani Tammelaa kävellessäni, huomaan kuinka halvalla Tammela on tehty. Miten näistä asunnoista voidaan pyytää niin kovia hintoja? Sijainti, sijanti ja sijainti. Mitäs sitten kun nämä kerrostalot tulevat elinkaarensa loppupäähän? Ne tarvitsee purkaa, kuten Rastin-talolle kävi. Tämä on vaiettu salaisuus koko maassa, elementtitalot tulevat uhkaavasti tiensä päähän ja niiden korjaaminen käy yhä kalliimmaksi. Silloin meidän pitää mietti vaihtoehtoja. Minusta yhtenä hyvänä vaihtoehtona on Paavo Luokkalan esittämä ehdotus Tamperelaisessa (8.9.) rakentaa 17-kerroksisia kerrostaloja ja vanhat nurin. Tällaista ajattelua kaipaisin ennemmin, kuin että jokainen tyhjä tontti täytettäisiin samanlaisilla rumilla kerrostaloilla, koska niistähän rakennusyhtiöt saavat maksimivoiton. Eikö Tampereen tonttipolitiikkaa voitaisi muuttaa tiiviimmäksi myös niin, että sallittaisiin kaava-alueelle korkeampia rakennuksia, esimerkiksi 15-30 kerroksia. Tällä tavalla saataisiin maata käyttöön puistoille ja uudisrakentamisen myötä autot maanalle taloyhtiöiden omiin pieniin parkkihalleihin.

 

Toriparkki Tammelantorin alle? Ei kiitos!

Suomessa ollaan rakentamassa monessa kaupungissa parkkihallia torin alle, vastaavanlainen on meillä P-Hämppi, mutta on myös suunnitelmissa rakentaa Tammelantorin alle omaa parkkiluolaa. Tamperelaisessa(8.9.) oli pääjuttuna ”Tammelassa kootaan omaa vastarintaliikettä” Lassi Kaleva kerää nimiä Tammela-adressiin saatesanoilla ”Jyrkkä ei toriparkille”. Adressi vastustaa myös täydennysrakentamista. Listassa on yli tuhat nimeä ja todennäisesti nimiä tulee rutkasti lisää. Montako parkkihallia Tampereelle ajateltiin rakentaa? Onko oikeasti tarvetta rakentaa monia massiivia parkkiluolia, joissa on niiden mukaiset hinnat. Kuten yllä ehdotin, eikö uudisrakennuksien alle voitaisi samalla rakentaa omia pieniä autohalleja?


Ari Wigelius